Nastąpiła chwila wyczekiwana przez kierowców jadących na Podhale. Od soboty mogą korzystać z tunelu pod górą Luboń Mały w ciągu S7 Lubień – Rabka-Zdrój, a przejazd nim zajmuje niespełna dwie minuty.
Połączone zostały oddane wcześniej nowe odcinki Zakopianki, a tym samym pomiędzy Myślenicami i Rabką-Zdrój kierowcy mają do dyspozycji ok. 32 km drogi ekspresowej.
„Myślę, że każdy zdaje sobie sprawę, jak ważnym szlakiem drogowym jest Zakopianka. Nie tylko w wymiarze regionalnym, ale również krajowym i międzynarodowym. Dlatego dzisiejsze oddanie do ruchu tunelu na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój to dobra informacja dla wielu kierowców – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. – Bezpieczniej i szybciej dotrą oni do celu swojej podróży. To nie wszystko. Do końca roku przygotowaliśmy dla kierowców więcej takich dobrych informacji, ponieważ planujemy udostępnić jeszcze ponad 170 km nowych dróg”.
Gdy w 2016 r. rozpoczynała się budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką-Zdrój, pokonanie ok. 16 km starej DK7 ze średnią prędkością ok. 42 km/h zajmowało ok. 15 minut, a czasem nawet dłużej. Po puszczeniu ruchu w tunelu skrócono czas przejazdu blisko o połowę. Pamiętajmy jednak, że w tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/godz. Zamontowany jest odcinkowy pomiar prędkości. Sam odcinek tunelowy można przejechać w niespełna dwie minuty.
Tunel posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, długość 2058 m, wysokość 4,7 m, szerokość użytkową 14,9 m, dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.
Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo- sygnalizacyjne, ze względu na hałas utrudniający rozmowy, są oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.
Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała. W tym Centrum dyspozytorzy pracują całodobowo.
Więcej informacji o zasadach poruszania się w tunelu, bezpieczeństwie, metodach drążenia i historii powstawania drogi z Krakowa na Podhale znaleźć można poniżej:
https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/przede-wszystkim-bezpieczenstwo https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/zgodnie-z-zasadami https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/ostatnie-prace-i-testy-urzadzen-w-tunelu-na-zakopiance https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/tatry-coraz-blizej
Decyzją Rady Gminy Jordanów, na której terenie zlokalizowany jest tunel, otrzymał on im. “Lecha i Marii Kaczyńskich”. Z kolei estakada o długości blisko kilometra, pomiędzy tunelem a Zbójecką Górą, decyzją Rady Gminy Lubień otrzymała im. gen. Stanisława Maczka.
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma kilometr długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem (zlokalizowana jest na odcinku Skomielna Biała – Rabka-Zdrój). Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania:
I S7 Lubień – Naprawa; II S7 Naprawa – Skomielna Biała (tunelowy); III S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój, wraz z dwujezdniowym odcinkiem DK47 Rabka-Zdrój – Chabówka).
Kalendarium:
12 sierpnia 2010 r. – uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach; 22 grudnia 2014 r. – uzyskaliśmy decyzję ZRID; 29 stycznia 2015 r. – nadano decyzji ZRID rygor natychmiastowej wykonalności; 31 marca 2016 r. – podpisaliśmy umowę na realizację odcinka III w systemie tradycyjnym; 29 czerwca 2016 r. – podpisaliśmy umowę na realizację odcinka I w systemie tradycyjnym; 29 czerwca 2016 r. – podpisaliśmy umowę na realizację odcinka II w systemie tradycyjnym. Od 28 września 2019 r. kierowcy mają do dyspozycji odcinek S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz 17 obiektów inżynierskich (wiadukty i estakady).
Od 30 listopada 2021 r. ruch odbywa się dwoma jezdniami odcinka S7 Lubień – Naprawa w oparciu o tymczasową organizację ruchu. Roboty poza jezdniami zakończyły się w lipcu 2022 r. Wraz z oddaniem do ruchu tunelu ograniczenia prędkości na tym odcinku zostały usunięte. Wyjątkiem pod tym względem jest wiadukt w Lubniu, z uwagi na istniejący tam zakręt.
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł.
Źródło informacji: GDDKiA
© 2022 Finanse dla transportu. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja strony: Proformat