Nowy tunel na Zakopiance otwarty

Nastąpiła chwila wyczekiwana przez kierowców jadących na Podhale. Od soboty mogą korzystać z tunelu pod górą Luboń Mały w ciągu S7 Lubień – Rabka-Zdrój, a przejazd nim zajmuje niespełna dwie minuty.

Połączone zostały oddane wcześniej nowe odcinki Zakopianki, a tym samym pomiędzy Myślenicami i Rabką-Zdrój kierowcy mają do dyspozycji ok. 32 km drogi ekspresowej.

„Myślę, że każdy zdaje sobie sprawę, jak ważnym szlakiem drogowym jest Zakopianka. Nie tylko w wymiarze regionalnym, ale również krajowym i międzynarodowym. Dlatego dzisiejsze oddanie do ruchu tunelu na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój to dobra informacja dla wielu kierowców – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. – Bezpieczniej i szybciej dotrą oni do celu swojej podróży. To nie wszystko. Do końca roku przygotowaliśmy dla kierowców więcej takich dobrych informacji, ponieważ planujemy udostępnić jeszcze ponad 170 km nowych dróg”.

Skracamy czas podróży

Gdy w 2016 r. rozpoczynała się budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką-Zdrój, pokonanie ok. 16 km starej DK7 ze średnią prędkością ok. 42 km/h zajmowało ok. 15 minut, a czasem nawet dłużej. Po puszczeniu ruchu w tunelu skrócono czas przejazdu blisko o połowę. Pamiętajmy jednak, że w tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/godz. Zamontowany jest odcinkowy pomiar prędkości. Sam odcinek tunelowy można przejechać w niespełna dwie minuty.

Parametry tunelu

Tunel posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, długość 2058 m, wysokość 4,7 m, szerokość użytkową 14,9 m, dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.

Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo- sygnalizacyjne, ze względu na hałas utrudniający rozmowy, są oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.

Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała. W tym Centrum dyspozytorzy pracują całodobowo.

Więcej informacji o zasadach poruszania się w tunelu, bezpieczeństwie, metodach drążenia i historii powstawania drogi z Krakowa na Podhale znaleźć można poniżej:

https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/przede-wszystkim-bezpieczenstwo https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/zgodnie-z-zasadami https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/ostatnie-prace-i-testy-urzadzen-w-tunelu-na-zakopiance https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/tatry-coraz-blizej

Patroni tunelu i estakady

Decyzją Rady Gminy Jordanów, na której terenie zlokalizowany jest tunel, otrzymał on im. “Lecha i Marii Kaczyńskich”. Z kolei estakada o długości blisko kilometra, pomiędzy tunelem a Zbójecką Górą, decyzją Rady Gminy Lubień otrzymała im. gen. Stanisława Maczka.

S7 na południe

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma kilometr długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem (zlokalizowana jest na odcinku Skomielna Biała – Rabka-Zdrój). Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania:

I S7 Lubień – Naprawa; II S7 Naprawa – Skomielna Biała (tunelowy); III S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój, wraz z dwujezdniowym odcinkiem DK47 Rabka-Zdrój – Chabówka).

Kalendarium:

12 sierpnia 2010 r. – uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach; 22 grudnia 2014 r. – uzyskaliśmy decyzję ZRID; 29 stycznia 2015 r. – nadano decyzji ZRID rygor natychmiastowej wykonalności; 31 marca 2016 r. – podpisaliśmy umowę na realizację odcinka III w systemie tradycyjnym; 29 czerwca 2016 r. – podpisaliśmy umowę na realizację odcinka I w systemie tradycyjnym; 29 czerwca 2016 r. – podpisaliśmy umowę na realizację odcinka II w systemie tradycyjnym. Od 28 września 2019 r. kierowcy mają do dyspozycji odcinek S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz 17 obiektów inżynierskich (wiadukty i estakady).

Od 30 listopada 2021 r. ruch odbywa się dwoma jezdniami odcinka S7 Lubień – Naprawa w oparciu o tymczasową organizację ruchu. Roboty poza jezdniami zakończyły się w lipcu 2022 r. Wraz z oddaniem do ruchu tunelu ograniczenia prędkości na tym odcinku zostały usunięte. Wyjątkiem pod tym względem jest wiadukt w Lubniu, z uwagi na istniejący tam zakręt.

Dofinansowanie ze środków UE

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł.

Źródło informacji: GDDKiA

Finanse dla transportu

Serwis Finanse dla transportu to źródło wiedzy o branży TSL oraz usługach finansowych kierowanych do przedsiębiorstw transportowych.

© 2022 Finanse dla transportu. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja strony: Proformat