Liczba niewypłacalnych firm wzrosła o 30%

Niewypłacalność

I kwartał 2023 roku przyniósł kolejną falę niewypłacalności. Dane odzwierciedlają bardzo trudne warunki do prowadzenia biznesu. Zgodnie z raportem Coface, światowego lidera w dziedzinie ubezpieczania należności, liczba niewypłacalnych firm wzrosła o 31%. Jest to aż 45 procent wszystkich niewypłacalności, jakie odnotowano w całym roku 2022.

Łączna liczba niewypłacalności polskich przedsiębiorstw w I kwartale 2023 r. (wg stanu wiedzy na 3 kwietnia br.) wyniosła 1252, co stanowi 45 proc. wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w roku 2022. Na tę liczbę złożyły się postępowania sądowe i obwieszczenia pozasądowe.

Skala niewypłacalności w transporcie

Statystyki branżowe wskazują na wzrost niewypłacalności w każdym sektorze. Transport trafił do czołówki niechlubnych liderów zestawienia branż pod względem liczby niewypłacalności ogłoszonych w czwartym kwartale 2022 r. W pierwszej trójce znalazły się usługi (296), handel (222), przetwórstwo przemysłowe (141) oraz transport (120). W porównaniu z pierwszym kwartałem 2023, wszystkie powyższe branże zanotowały wzrost liczby firm niewypłacalnych, w przypadku budownictwa o rekordowe 93 proc. W sektorze TSL wzrost kwartał do kwartału wyniósł 13 proc., ze 120 do 136.

Dane z zakresu liczby niewypłacalności w branży logistycznej ponownie zaskakują. Po ogromnie wysokiej dynamice wzrostu notowanej w całym 2022 roku (+105% rdr), w 1 kwartale liczba likwidowanych i restrukturyzowanych spedytorów wzrosła znacznie wolniej kwartał do kwartału, bo o 13%. Na 136 niewypłacalnych firm transportowych, jednoosobowe działalności stanowiły aż 90% – komentuje Barbara Kamińska, dyrektor działu oceny ryzyka w Coface w Polsce.

Spowolnienie gospodarcze widoczne w wielu branżach na świecie i w Polsce ma bezpośredni wpływ na portfel zamówień firm transportowych. Rozwój sytuacji gospodarczej za naszą zachodnią granicą może mieć znaczny wpływ na kondycję spedytorów. Wg BIG InforMonitor zadłużenie branży TSL rośnie, a w porównaniu z ostatnim kwartałem zeszłego roku odsetek firm transportowych skarżących się na problemy z uzyskaniem płatności od kontrahentów wzrósł o 18 pkt proc., do 44 proc. – W kolejnych kwartałach presja kosztowa i ograniczenie zamówień na usługi transportowe najpewniej przyniesie dalszy wzrost niewypłacalności wśród niewielkich, zadłużonych spedytorów. Dywersyfikacja ryzyka w zakresie zasięgu geograficznego i obsługiwanych klientów może okazać dobrą strategią na trudne czasy – dodaje ekspertka Coface.

Koniunktura nie sprzyja firmom

Wyniki raportu Coface nie pozostawiają złudzeń – w najbliższym czasie liczba niewypłacalności będzie rosnąć.

– Pierwszy kwartał 2023 r. przyniósł dalszy wzrost liczby niewypłacalności przedsiębiorstw w Polsce – o 31% w porównaniu z ostatnim kwartałem ubiegłego roku. Z kolei porównując dane za pierwsze trzy miesiące tego roku z analogicznym okresem roku poprzedniego, wzrost postępowań był ponad 2,5-krotny – z 495 do 1252 niewypłacalności – komentuje Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Polsce i w Regionie Europy Centralnej. – W obecnym otoczeniu makroekonomicznym nie należy oczekiwać, aby trend rosnącej liczby niewypłacalności mógł zostać odwrócony. Prognoza Coface zakłada, że wzrost gospodarczy Polski sięgnie zaledwie 1% w tym roku, co będzie jednym z najniższych poziomów od czasu transformacji gospodarczej z wyjątkiem pandemicznej recesji w 2020 r.

Z pełną treścią raportu można się zapoznać na stronie Coface.

Źródło: Coface

 

  
 
  
  
  
  

Finanse dla transportu

Serwis Finanse dla transportu to źródło wiedzy o branży TSL oraz usługach finansowych kierowanych do przedsiębiorstw transportowych.

© 2022 Finanse dla transportu. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja strony: Proformat