
Inteligentne tachografy drugiej generacji staną się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich samochodów ciężarowych zarejestrowanych po 21 sierpnia 2023 r. Ich wprowadzenie ma służyć lepszej kontroli nad przewoźnikami, w tym pod kątem przestrzegania restrykcyjnych zaleceń pakietu mobilności.
Tachografy VDO DTCO 4.1 będa obowiązkowe dla ciężarówek DMC powyżej 3,5 t w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Norwegii. Dzięki nim inspektorzy w ramach zdalnych kontroli zyskają dostęp między innymi do danych o czasie pracy kierowców. Pod lupą znajdzie się również prawidłowość załadunków i rozładunków czy położenie pojazdu. Dane przechowywane w tachografach mają sięgać aż 8 tygodni wstecz.
Obowiązek wyposażenia nowo rejestrowanych samochodów ciężarowych w tachografy nowej generacji zacznie obowiązywać 21 sierpnia 2023 r. Z końcem 2024 roku VDO DTCO 4.1 ma być standardem na pokładach wszystkich samochodów ciężarowych DMC powyżej 3,5 tony, wcześniej posługujących się tachografami analogowymi lub podstawowymi tachografami cyfrowymi. Nakaz ten obejmie nie tylko pojazdy zarejestrowane na terenie UE, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Norwegii, ale również wykonujące transport na ich terenie, niezależnie od kraju pochodzenia.
Z kolei 21 sierpnia 2025 swoje urządzenia na nowe będą musieli zmienić ci przewoźnicy, którzy do tej pory korzystali z inteligentnych tachografów pierwszej generacji.
Ostatnim etapem wprowadzania nowych tachografów będzie objęcie obowiązkiem ich posiadania samochodów ciężarowych DMC między 2,5 a 3,5 t. Ten obowiązek, na zasadach identycznych, jak w przypadku poprzednio opisanych pojazdów, ma wejść w życie 1 lipca 2026 r.
Katarzyna Szulik
Foto: Lê Minh dla Pexels
© 2022 Finanse dla transportu. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja strony: Proformat