– Zgodnie z prawem Warszawa jest zobligowana do posiadania Strefy Czystego Transportu, która będzie wdrażana od przyszłego roku. Dla posiadaczy pojazdów zabytkowych będą wprowadzone rozwiązania, które pozwolą im się poruszać po strefie – powiedział podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
Zgodnie z pierwotnym planem, warszawska Strefa Czystego Transportu zacznie funkcjonować w lipcu 2024 roku, stopniowo obejmując swoim zasięgiem coraz większą liczbę samochodów. Jej zasady mają dotyczyć zarówno mieszkańców stolicy, jak i przyjezdnych i turystów. Zgodnie z praktyką znaną z innych miast, samochody dopuszczone do strefy będą oznaczone specjalnymi naklejkami.
Początkowo strefa obejmie wyłącznie najstarsze samochody, czyli z silnikami benzynowymi, nie spełniającymi normy Euro 2 (starsze niż 27 lat) i silnikami dieslowskie nie spełniające normy Euro 4 (starsze niż 18 lat), Zgodnie z szacunkami, wspomniane pojazdy stanowią około 2 proc. poruszających się po stolicy.
W 2026 r. ograniczenia obejmą 9 proc. pojazdów, od 2028 – 16 proc., od 2030 r. 23 pojazdy zostaną objęte ograniczeniami strefy, a w 2032 r. ich liczba sięgnie 27 proc.
Strefa Czystego Transportu obejmie 90 proc. obszaru Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Jej granice wyznaczają al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a także tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej, aż do al. Prymasa Tysiąclecia.
Źródło informacji: PAP MediaRoom, MuratorPlus
© 2022 Finanse dla transportu. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja strony: Proformat